Pracownicy szukają możliwości rozwoju w pracy. Chcą robić kursy i szkolenia

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Już 8 na 10 ankietowanych przyznaje, że myśl o karierze determinuje ich rozwój zawodowy, a 40 proc. bierze za punkt odniesienia umiejętności wymagane przez pracodawców i stara się spełnić ich kryteria.
Już 8 na 10 ankietowanych przyznaje, że myśl o karierze determinuje ich rozwój zawodowy, a 40 proc. bierze za punkt odniesienia umiejętności wymagane przez pracodawców i stara się spełnić ich kryteria. Julia M Cameron/ Pexels.com
Udostępnij:
Pracownicy chcą zdobywać nowe kompetencje, również w miejscu pracy. Podczas pandemii postawili na dokształcanie się i zdobywanie umiejętności niezwiązanych z wykonywanym zawodem. Osoby poszukujące pracy mają coraz większe oczekiwania względem pracodawców, związane z finansowaniem kursów i szkoleń.

Pandemia zmotywowała Polaków do zmian w życiu zawodowym. Co trzecia osoba (32 proc.) przebadana przez firmę Michael Page w marcu br. przyznała, że przekwalifikowała się, a 34 proc. respondentów zainwestowało środki finansowe w rozwój swoich kompetencji. Ankietowani zdobywali nowe umiejętności, ale też doskonalili te już posiadane.

Już co drugi pracownik robi kursy doszkalające

Podczas pandemii zainteresowanie webinarami i dodatkowymi kursami wzrosło. Część osób jeszcze przed 2020 r. dbała o swój rozwój zawodowy: 41 proc. respondentów zarówno przed pandemią, jak i w jej trakcie korzystało z webinarów, a 50 proc. w obu okresach brało udział w kursach doszkalających. Po wybuchu epidemii COVID-19 webinary zyskały kolejne 21 proc. zwolenników wśród ankietowanych, a grono uczestników szkoleń zwiększyło się o 13 procent. Tylko 38 proc. uczestników rynku pracy w 2020 i 2021 r. nie inwestowało w rozwój zawodowy.

Polacy zapisują się na kursy i szkolenia: 64 proc. ich uczestników kieruje się chęcią pogłębienia posiadanych umiejętności, dla 53 proc. badanych motywację stanowi potrzeba zdobycia nowych kwalifikacji, wymaganych na zajmowanym stanowisku, a 37 proc. idzie na kurs bądź szkolenie z myślą o przyszłej pracy. Już 3 respondentów na 10 (31 proc.) postanowiło wykorzystać czas pandemii na poszerzenie wiedzy z obszaru swoich zainteresowań, które nie są powiązane z ich zawodem, a 12 proc. badanych postawiło na umiejętności, które nie mieszczą się w zakresie ich kompetencji w pracy. Według Grety Wikiery z Michael Page postawa pracowników świadczy o tym, że „świadomie podchodzą do wymagań rynku pracy, potrafią realnie ocenić swoją wartość oraz zależy im na wypełnianiu luk kompetencyjnych, jeśli takie zauważą w swoim doświadczeniu”.

Pracownicy coraz bardziej świadomie poszukują nowej pracy

Już 8 na 10 ankietowanych przyznaje, że myśl o karierze determinuje ich rozwój zawodowy, a 40 proc. bierze za punkt odniesienia umiejętności wymagane przez pracodawców i stara się spełnić ich kryteria. Co piąty kandydat do pracy przegląda profile specjalistów ze swojej branży, aby lepiej dopasować własny profil. Potencjalni pracownicy cenią sobie także feedback otrzymywany od rekruterów. Co dziesiąty uczestnik badania Michael Page potwierdził, że informacja zwrotna po rozmowie w sprawie pracy stanowiła dla niego motywację do dalszego rozwoju.

Warto przeczytać również:

Co prawda dawanie feedbacku przez rektuterów nie jest powszechną praktyką, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby podczas spotkania poprosić o niego i zapytać, kiedy możemy spodziewać się informacji zwrotnej. Paulina Płoska, HR & Recruitment Specialist w Just Join IT uważa również, że zadawanie pytań w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej dobrze świadczy o kandydacie i potwierdza jego zainteresowanie daną ofertą pracy. Ekspertka jest zdania, że dodatkowo warto zapytać potencjalnego pracodawcę o możliwości rozwoju w firmie już na etapie rekrutacji.

Kandydaci do pracy chcą się rozwijać

Greta Wikiera podkreśla, że firmy, które umożliwiają pracownikom rozwój, „są często traktowane jako pracodawca »pierwszego wyboru«”. Jak dodaje, w wielu branżach ma miejsce presja płacowa, a konkurowanie o pracowników wyłącznie lepszymi stawkami może nie wystarczyć, żeby ich przyciągnąć i zatrzymać. Ekspertka uważa, że pracodawcy powinni inwestować w rozwój kompetencji zatrudnianych przez siebie osób.

Niestety aż 44 proc. uczestników badania Michael Page stwierdziło, że w ich miejscu pracy nawet nie rozmawia się o szkoleniach, a 17 proc. respondentów wskazało, że przełożeni nie wymagali ich ukończenia, chociaż można było je zrobić fakultatywnie. Tylko 30 proc. pracowników było regularnie zachęcanych przez pracodawców do robienia kursów, a regularne szkolenia proponowano zaledwie 9 proc. ankietowanych.

O tym, jak istotną rolę w podejmowanych przez pracowników decyzjach odgrywają perspektywy dokształcania się, świadczy także badanie Instytutu Badawczego Randstad i Instytutu Badań Pollster.

Z opracowanej przez nich 45. edycji „Monitora Rynku Pracy” wynika, że trzema głównymi czynnikami, które najczęściej motywują pracowników do zmiany pracy, są:

  • wysokość zarobków (41 proc. respondentów),
  • korzystniejsza forma zatrudnienia u nowego pracodawcy (37 proc.)
  • chęć rozwoju zawodowego (36 procent).

Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i HR Consultancy w Randstad Polska podkreśla, że skraca się czas potrzebny na znalezienie pracy. Powinno to zmotywować pracodawców do zabiegania o najlepszych specjalistów i inwestowania w rozwój ich ścieżki kariery.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Materiał oryginalny: Pracownicy szukają możliwości rozwoju w pracy. Chcą robić kursy i szkolenia - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie