Spis treści
Trwa budowa zajezdni na Białołęce
Tramwaje Warszawskie opublikowały najnowszy komunikat w sprawie budowy nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Białołęce. W poście zamieszczonym w mediach społecznościowych przypomniano, że pierwsze pojazdy komunikacji miejskiej wjadą tam w przyszłym roku. Łącznie znajdzie się tam miejsce dla 150 tramwajów.
To będzie inteligentna zajezdnia, bo wiele z tego, co robimy w zajezdniach ręcznie zrobi się automatycznie. Na przykład - przekładanie zwrotnic i przydzielanie toru albo raportowanie stanu technicznego tramwajów. Będzie to też bardzo zielona zajezdnia - panele słoneczne, pompy ciepła, nawet będziemy magazynowali deszczówkę. Pierwsze tramwaje wjadą do tej zajezdni w przyszłym roku - czytamy w komunikacie.
Pod wpisem zamieszczono zdjęcia obrazujące aktualny stan prac. Można je zobaczyć poniżej.
Dlaczego ją budujemy? Bo będziemy jeździli po nowych trasach, w nowe miejsca - do Wilanowa, na Gagarina albo wzdłuż Kasprzaka. Nowe trasy, to więcej tramwajów, a więcej tramwajów potrzebuje więcej miejsca w zajezdniach - informują Tramwaje Warszawskie.
Najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce
Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych.
Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów.
Przypomnijmy, że zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
Zielona zajezdnia
Tramwaje Warszawskie informują, że powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 procent terenu zajezdni. Będą to m.in.
- Roślinność na budynkach
- Roślinność na ekranach akustycznych
- Zielone torowiska
Ponadto, w specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych, jak m.in.
- Spłukiwanie toalet
- Mycie pojazdów
- Podlewanie zieleni
Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników.
Koszty i termin zakończenia budowy
Na terenie zajezdni będzie łącznie 14 budynków. Trzy z nich będą przeznaczone dla tramwajów. Będą to:
- Hala remontowa
- Hala obsługi technicznej
- Hala postojowa
Reszta to pomieszczenia biurowe, techniczne i socjalne.
Budowa zakończy się na początku 2024 roku. Wartość netto umowy to 532,6 mln zł. Przedsięwzięcie jest współfinansowane z środków Unii Europejskiej. Wykonawcą jest konsorcjum: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş.
Zajezdnia Annopol będzie pierwszą zajezdnią tramwajową zbudowaną od 1963r., kiedy to otwarto zajezdnię "Żoliborz” na warszawskich Bielanach. Będzie to piąta zajezdnia w stolicy.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?