Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przegląd się opłaca

Redakcja
Do odbywania okresowych przeglądów technicznych samochodu skłaniają nas zwykle warunki gwarancji. Po jej wygaśnięciu o przeglądach szybko zapominamy, nie chcąc narażać się na dodatkowe koszty.

Do odbywania okresowych przeglądów technicznych samochodu skłaniają nas zwykle warunki gwarancji. Po jej wygaśnięciu o przeglądach szybko zapominamy, nie chcąc narażać się na dodatkowe koszty. Specjaliści podkreślają jednak, że usunięcie awarii okazuje się zwykle dużo droższe niż przegląd, dzięki któremu wielu usterek można uniknąć.

- Regularne serwisowanie pojazdu ma sens – uważa Krzysztof Kossakowski, licencjonowany rzeczoznawca techniki samochodowej z firmy Rekmar z Gdańska. – Tylko w ten sposób można wyłapać świeżo powstałe, drobne usterki i zminimalizować koszty ich naprawy.
Jak często powinniśmy kontrolować stan techniczny naszego samochodu? Zajrzyjmy do książki gwarancyjnej auta lub jego instrukcji obsługi. Producent podaje w nich terminy i zakres polecanych przeglądów. Warto się do nich stosować, nawet już po wygaśnięciu awarii. Regularne serwisowanie samochodu nie tylko bowiem przedłuża życie auta, ale także zwiększa jego wartość. Może mieć to spore znaczenie przy ewentualnej próbie jego sprzedaży – większość nabywców chętnie zaakceptuje nieco wyższą cenę widząc pieczątki autoryzowanego serwisu w książce przeglądów.
Szczególnie istotna jest kontrola podzespołów odpowiadających za bezpieczeństwo jazdy. Oprócz układu hamulcowego, należy sprawdzić stan zawieszenia, ze szczególnym uwzględnieniem amortyzatorów. Odwiedzając sprawdzony, najlepiej autoryzowany serwis poprośmy mechaników o skontrolowanie układu kierowniczego - stanu końcówek drążków kierowniczych, osłon przekładni kierowniczej, luzów w układzie. Jeżeli auto wyposażone jest we wspomaganie kierownicy niezbędna jest także kontrola poziomu oleju w tym urządzeniu. Przegląd techniczny powinien obejmować także kontrolę stanu układu wydechowego oraz połączeń tłumika z podwoziem samochodu. Jeżeli są one przerdzewiałe może się okazać, że w trakcie wyjazdu pozostaniemy nagle bez tłumika. Nie zapomnijmy także o wymianie płynów eksploatacyjnych i skontrolowaniu stanu wycieraczek.
(MG)

Dla naszego bezpieczeństwa
Krzysztof Kossakowski, licencjonowany rzeczoznawca techniki samochodowej z firmy Rekmar z Gdańska
- Najważniejsze są kwestie bezpieczeństwa. Dlatego bezwzględnie należy pamiętać o sprawdzeniu stanu układu hamulcowego, przeprowadzić kontrolę tarcz, szczęk, klocków oraz przewodów i płynu hamulcowego. Nie zapomnijmy także o układzie chłodzenia – istotny jest poziom i stan płynu chłodniczego. Należy przestrzegać zaleceń producenta pojazdu w kwestii wymaganego okresu wymiany. Istotne jest także prawidłowe działanie elektrowentylatora - jeżeli nie włącza się on przy określonej temperaturze, łatwo o przegrzanie silnika.

Grafik przeglądów
Poniżej podajemy orientacyjny grafik kontroli podstawowych elementów samochodu. Pamiętajmy, że dane te mogą różnić się w zależności od modelu auta i szczegółowe informacje znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu.
• Pasek klinowy – warto co jakiś czas sprawdzić stan jego naciągnięcia. Pasek pod naciskiem powinien uginać się na 10-15 milimetrów. Żywotność paska to zwykle 40-60 tys. kilometrów przebiegu.
• Akumulator – co 15-20 tys. km przebiegu lub raz na 1-1,5 roku sprawdźmy gęstość elektrolitu w akumulatorze, oczyśćmy końcówki biegunowe i jeżeli jest taka konieczność, nasmarujmy je.
• Filtr powietrza – wymiana zalecana jest co 10-40 tys. km (dokładne dane w instrukcji). Jeżeli jeździmy po trudnym, zakurzonym terenie, wymiany warto dokonać wcześniej – dużo powiedzą nam jego oględziny.
• Filtr oleju – co 15-25 tys. km, ale nie rzadziej niż co rok.
• Filtr paliwa - co 15-25 tys. km, ale nie rzadziej niż co rok.
• Świece – wymiana zalecana jest co 20-30 tys. km przebiegu.
• Układ wydechowy – warto dokonać szczegółowej kontroli co 2-4 lata.
• Katalizator – ze względu na zużycie wkładu ceramicznego powinno wymieniać się go co 100 tys. km przebiegu, nawet jeżeli nie widać uszkodzeń (chyba, że inaczej zaznaczono w instrukcji pojazdu).
• Łańcuch rozrządu – wymiana co 30-40 tys. km przebiegu, dobrze też skontrolować wtedy stan paska rozrządu.
• Pasek rozrządu – pamiętajmy o jego wymianie co 60-100 tys. kilometrów. Dobrze też od razu wymienić ten element przy kupnie samochodu używanego – trudno sprawdzić w takim wypadku kiedy i czy w ogóle był wymieniany, a jego zerwanie powoduje zwykle spore szkody.
• Amortyzatory – łatwo sprawdzić ich stan naciskając nadwozie nad każdym kołem. Jeżeli samochód zakołysze się kilkakrotnie, amortyzatory nadają się do wymiany.
• Tarcze hamulcowe – co 10-30 tys. km przebiegu należy skontrolować stan tarcz i w razie potrzeby dokonać wymiany.
• Klocki hamulcowe - co 5-15 tys. km należy sprawdzić stan okładzin szczęk hamulcowych lub klocków w kołach przednich i tylnych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto