Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przymierza się do budowy kolejnej obwodnicy Augustowa. Ma to związek z planami rozbudowy drogi krajowej do Ogrodnik, której parametry mają umożliwić ruch ciężarowy. Aby tiry nie rozjeżdżały uzdrowiskowego miasta GDDKiA chce wybudować drogę obwodową, a trasa jej przebiegu jest właśnie konsultowana. Projektanci proponują trzy warianty, z czego dwa przebiegają przez miasto, a trzeci wskazany przez burmistrza całkowicie je omija. Opinie na temat poszczególnych koncepcji należy zgłaszać do 20 maja. Tymczasem Augustowski Obywatelski Komitet Protestacyjny wystasował stanowisko, w którym podnosi, że warianty nie są do przyjęcia.
- Warianty W1 i W2 (sugerowane przez projektantów i inwestora) przechodzą pomiędzy miastem a Sajno przez tereny leśne i rekreacyjne. Budowa drogi w tamtym terenie odetnie na zawsze nasze miasto od jeziora i zniszczy unikatowe walory przyrodniczo rekreacyjne tego miejsca - argumentują członkowie komitetu wśród których są miejscy radni Leszek Cieślik, Adam Sieńko i Izabela Piasecka. - Natomiast wariant W3 jest nierealny do wybudowania. Jest ponad dwukrotnie dłuższy oraz prowadzi prawie wyłącznie przez tereny Puszczy Augustowskiej w okolicach Kanału Augustowskiego. Jest to wariant przedstawiony do konsultacji tylko dla zaspokojenia sumienia burmistrza, natomiast nie ma żadnych szans akceptacji ze strony ochrony środowiska i budowniczych dróg.
Społecznicy dodają, że istnieje wygodna alternatywa poprowadzenia drogi krajowej do przejścia w Ogrodnikach.
- Proponujemy przekształcić drogę wojewódzką 651 Szypliszki – Sejny w drogę krajową, która po przebudowaniu mogła by przejąć ruch samochodów ciężarowych. Trzeba zauważyć, że w Szypliszkach powstaje węzeł z drogą ekspresową S61 (Via Baltika), która przejmie ponad 80% ruchu samochodów ciężarowych jadących z Zachodu, przez Warszawę. Z tego względu nielogiczne jest zawracanie tego strumienia pojazdów z węzła w Raczkach kierując go do Augustowa i dalej do Ogrodnik przez tereny turystyczne położone w Puszczy Augustowskiej - dowodzą.
Komitet protestacyjny zaapelował też o jak najszybsze zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej na odcinku Białystok – Augustów – Raczki jako połączenie tras ekspresowych Via Baltica i Via Carpatia. Trasa ta będzie osią rozwojową województwa i - przypomnijmy - o takie rozwiązanie wnosili do GDDKiA oraz rządu samorządowcy z regionu.
Czym jest długi COVID-19?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?