Kokosy na parkiecie

Maryla Pawlak Żalikowska
Póki co, na GPW w Warszawie notowane są cztery firmy z naszego regionu : MNI (dawny Szeptel - operator telekomunikacyjny z siedzibą w Szepietowie), łomżyński PEPEES (browar i krochmalnia ), Polmos Białystok ( ...

Póki co, na GPW w Warszawie notowane są cztery firmy z naszego regionu : MNI (dawny Szeptel - operator telekomunikacyjny z siedzibą w Szepietowie), łomżyński PEPEES (browar i krochmalnia ), Polmos Białystok ( producent alkoholu) i Zakłady Płyt Wiórowych Pfleiderer SA z Grajewa.

Krociowe zyski

Wszystkie radzą sobie bardzo dobrze. W ciągu ostatniego roku zysk na akcjach MNI wzrósł o około 250 proc., na papierach PEPEES-u - o około 240 proc., ZPW - o 60 proc. i Polmosu - o około 15 proc.
- Dla porównania, w ciągu ostatniego roku indeksy giełdowe, będące wskaźnikami koniunktury na giełdzie, wzrosły: WIG 20 (największe firmy ) o 75 proc. i WIG (szeroki rynek) o 72 proc. - wylicza Robert Żukowski z Biura Maklerskiego Banku BPH w Białymstoku. - Jak więc widać, nasze firmy na tle indeksów wyglądają znakomicie.

Po inwestorów i kapitał

Najwcześniej - w 1997 roku - na giełdę weszły Zakłady Płyt Wiórowych z Grajewa i PEPEES. Dla obu był to pierwszy krok w kierunku późniejszej prywatyzacji, podobnie jak dla Polmosu Białystok, który znalazł się na parkiecie w ubiegłym roku. Natomiast MNI - pod starą nazwą Szeptel SA - jako pierwsza firma branży telekomunikacyjnej trafiła na giełdę w roku 2001 w poszukiwaniu kapitału na rozwój. Nie obrała jednak właściwego kierunku, co doprowadziło zmiany koncepcji działania, zarządu i nazwy. W roku 2003 - już jako MNI - zaczynała notowania od złotówki za akcję. Dziś cena walorów tej spółki jest niemal 14-krotnie wyższa.
- To odzwierciedlenie zupełnie nowej strategii rozwoju firmy - podkreśla Leszek Kułak, wiceprezes MNI. - Większość naszych przychodów opiera się dziś nie na świadczeniu tradycyjnych usług telekomunikacyjnych, a na tzw. usługach dodanych. Jesteśmy obecnie największym ich dostawcą na Polskim rynku.
To dzięki MNI będzie np. możliwe głosowanie telefoniczne na najpiękniejszą kobietę świata w wyborach Miss Word i oglądanie kandydatek na monitorach komórek.

I po promocję

- W naszym przypadku giełda była sposobem Skarbu Państwa na szybką sprzedaż przedsiębiorstwa - mówi Paweł Wyrzykowski prezes Pfleiderera. - Ale pomijając prywatyzację, wejście na giełdę ma trzy najważniejsze aspekty: daje dostęp do kapitału, promuje produkty firmy i podnosi jej wiarygodność.
Wyrzykowski nie ma dylematów: kredyty czy giełda? Zdecydowanie wybiera to drugie - poprzez emisje akcji firma była już trzykrotnie dokapitalizowana.
- Poza tym wymogi informacyjne wobec spółek giełdowych, sprawiają, że kontrahenci mają dostęp do ich danych finansowych, a to podnosi zaufanie wobec potencjalnego partnera - dodaje prezes Pfleiderera.
Oczywiście są i pewne minusy obecności na rynku kapitałowym: trzeba informować nie tylko o dokonanych posunięciach strategicznych, ale i o zamierzeniach. A to daje pole do manewru konkurencji.

Kondycja jak na dłoni

Notowania giełdowe to sposób oceny firmy. Obserwują je nie tylko akcjonariusze, ale także pracownicy.
-To dla nich wykres sytuacji firmy - przyznaje Wyrzykowski.
Ten wykres w ostatnich dniach bardzo się poprawił w przypadku Polmosu Białystok. Firma, której prywatyzacja w ubiegłym roku zelektryzowała całą branżę, zadebiutowała na giełdzie poniżej ceny sprzedaży akcji, wynoszącej 80 zł (a był to ewenement, biorąc pod uwagę ubiegłoroczna hossę). Średnia miesięczna cena akcji przez rok od debiutu oscylowała w okolicach 79 zł. Dopiero koniec ubiegłego tygodnia przyniósł gwałtowny skok do góry - w piątek cena akcji przekroczyła nawet 91 złotych. Taki był efekt zapowiedzi rychłej publikacji wyników spółki i inwestycji w biopaliwa. Akcje Pepeesu z kolei, windują w górę doniesienia na temat świetnej kondycji Browaru Łomża. Lewarem dla MNI są coraz lepsze wyniki finansowe firmy, stawiającej na branżę informatyczną i telefonię trzeciej generacji.
Dobre wyniki giełdowych spółek są zachętą dla innych. W ich ślady idą już Mispol i BOS SA, które zapowiedziały debiut na parkiecie jeszcze w tym roku.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie