Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje w Białymstoku 2020. Inwestycje drogowe i nie tylko w stolicy Podlasia. Zobacz, co udało się oddać do użytku [ZDJĘCIA]

Andrzej Matys
Andrzej Matys
W roku 2020 Białystok zrealizował kilka ważnych dla miasta i oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji. Tą sztandarową, był węzeł Porosły, który został oddany do użytku w przedostatnim dniu grudnia. Jak przewiduje prezydent Białegostoku, w przyszłym roku już tak dobrze nie będzie.

- Węzeł Porosły to była nasza kluczowa inwestycja, którą w samym końcu roku (30 grudnia) oddaliśmy do użytku. Kosztowała 277 mln zł i znakomicie ułatwia m.in. wjazd do Białegostoku od strony Warszawy. Ruch już się odbywa, była tęcza na niebie i było pięknie. Inne inwestycje, były dla miasta i mieszkańców równie istotne, ale mimo wszystko, ich waga była nieco mniejsza. Na drugim miejscu trzeba postawić przebudowę ul. Klepackiej, która również jest bardzo potrzebną i ważną inwestycją. W tym przypadku chodziło o przejazd od strony Starosielc na nowy wiadukt nad torami i połączenie z osiedlem Zielone Wzgórza. Inwestycja kosztowała około 60 mln zł

- wylicza prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski.

- Kierowcy mają coraz lepiej. Wiosną został oddany ciąg ul. Paderwskiego- Al. Niepodległości i od razu zrobiło się luźniej na ul. Składowej. Wcześniej, w godzinach szczytu, od Sonecznego Stoku niemal do Pogodnej staliśmy w wielkim korku. Dziś natężenie ruchu jest znacznie mniejsze, więc jedzie się spokojnie. To jest "efekt Trasy Niepodległości". Teraz węzeł w Porosłach sprawi, że będzie luźniej na gen. Kleeberga, bo znikną auta osobowe. Na pewno poprawi się sytuacja na Tysiąclecia Państwa Polskiego, gdy skończy się jej poszerzanie od Andersa - Maczka do ronda Faustyny Kowalskiej. Gorący punkt to jeszcze ciąg Bohaterów Monte Cassino - Łomżyńska i wjazd w Kopernika, ale ta inwestycja też jest w planach. Generalnie, po mieście jeździ się płynnie (choć nie pomaga w tym nasz system sterowania ruchem) i nie zawsze da się uniknąć korków - analizuje Jerzy Krupicki, taksówkarz Cooltura Taxi i autor audycji dla kierowców w Radiu Akadera. - Kto chciałby dziś wracać do czasów, gdy nie było ciągu Kaczorowskiego - Wiejska, a ruch odbywał się jedną nitką po Mazowieckiej, na której było pełno przystanków. To jak długo jechalibyśmy do Księżyna?

Zobacz więcej zdjęć węzła Porosły i Ronda Jagiellonii

Prezydent przypomina też, że miasto uzbrajało tereny w strefie ekonomicznej i prowadziło modernizację fragmentu Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego, prace na której będą kontynuowane oraz wskazuje na sporo inwestycji oświatowych, których jednym z przykładów jest zbliżający się koniec budowy żłobka miejskiego.

Czytaj również: Będzie przebudowa starego fragmentu al. 1000-lecia. Tam też pojedziemy dwoma pasami w jednym kierunku

Poza tym miasto budowało sześć Centrów Kształcenia Praktycznego (m.in. przy Zespole Szkół Elektrycznych czy "Rolniku"). Prowadziło wspólne inwestycje z ościennymi gminami, jak np. budowa drogi i ścieżki rowerowej do Olmont oraz zrealizowało kilka inwestycji w ramach budżetu obywatelskiego (np. siłownie z przyrządami do ćwiczeń na osiedlach).

- Mnie cieszy najbardziej, że mimo pandemii planowane inwestycje kończyliśmy w terminie. Oczywiście poza węzłem Porosły, który oddaliśmy z trzymiesięcznym poślizgiem, ale to dlatego, że trzeba były wybudować dodatkowy bajpas. W sumie ten rok był dla Białegostoku całkiem niezły. W sumie nasze inwestycje (większość z 80-procentowym dofinansowaniem unijnym) kosztowały około 400 mln zł, ale trzeba przyznać, że tendencja jest malejąca, bowiem kończy się perspektywa unijna i ciągle mamy pandemię

- komentuje włodarz Białegostoku.

Czytaj również; https://poranny.pl/bedzie-przebudowa-starego-fragmentu-al-1000lecia-tam-tez-pojedziemy-dwoma-pasami-w-jednym-kierunku/ar/c4-15113472

Dużo mniej optymistycznie wygląda natomiast rok 2021. Po pierwsze nadal mamy pandemię. Po drugie, dochody miasta - m.in. z powodu braku wsparcia z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych - będą mniejsze.

- Dostaliśmy tylko pieniądze z pierwszej transzy, co pozwoliło dofinansować budowę węzła Porosły 36 mln zł, ale z drugiej już nie. Jak wspomniałem, kończąca się perspektywa unijna powoduje, że inwestycji będziemy mieli na około 270 mln zł, a ich procentowy udział w budżecie 2021 maleje do 12 proc. Wiele rzeczy będzie więc musiało poczekać, jak np. budowa sal sportowych przy kilku szkołach. Natomiast główną przyszłoroczną inwestycją (na ponad 50 mln zł), będzie budowa węzła intermodalnego koło dworcó PKS i PKP - zapowiada Tadeusz Truskolaski i dodaje, że ze względów finansowych, zakres prac został ograniczony.

Największe inwestycje, które w 2020 roku zostały zrealizowane w Białymstoku

  • budowa węzła Porosły (połączenie Trasy Generalskiej, Trasy Niepodległości i drogi ekspresowej do Warszawy); koszt inwestycji ponad 277 mln zł
  • rozbudowa ul. Klepackiej (m.in. dwa tunele pod torami PKP, prkingi, ścieżka rowerowa); koszt inwestycji 43,4 mln zł
  • budowa ul. Łupaszki (KDZ); koszt inwestycji 3,6 mln zł
  • włączenie drogi do Hryniewicz na skrzyżowaniu ul. K. Ciołkowskiego z ul. W. Sławińskiego; koszt przebudowy 11,6 mln zł
  • budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Mechanicznych; wartość inwestycji ponad 13,5 mln zł oraz budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół Rolniczych
  • rozbudowa i modernizacja bazy kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Rolniczych CKP; wartość inwestycji ponad 12 mln zł
  • budowa żłobka na osiedlu Wygoda; wartość inwestycji ponad 9 mln zł
Zobacz największe białostockie inwestycje 2020 w naszej galerii
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialystok.naszemiasto.pl Nasze Miasto