Problem pozostawionych hulajnóg ma dwa aspekty. Pierwszy dotyczy blokowania przez te pojazdy ciągów pieszych i rowerowych, a drugą są kwestie estetyki miasta.
- Hulajnogi często pozostawiane są w dużych grupach. Przy ich niestabilnej konstrukcji powoduje to wzajemne przewracanie się tych pojazdów, choćby przy silniejszych podmuchach wiatru. W efekcie powstają oszpecające przestrzeń publiczną bezładne sterty tych pojazdów - podkreśla Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO w Radzie Miasta.
Dotychczas gdański magistrat w kwestii hulajnóg stawiał na edukację. Powstała specjalna kampania ze spotem pt. „Lepiej na boku” zachęcająca, by nie zastawiać tymi pojazdami ciągów komunikacyjnych.
- Doceniamy te działania, były dobre, ale sami obserwujemy, jak i mieszkańcy mówią nam, że czas jednak podjąć twardsze kroki w egzekwowaniu prawidłowego pozostawiania hulajnóg. Miasto Gdańsk ma bogate doświadczenie chociażby w kwestii porządkowania handlu ulicznego. Chociażby rozwiązania używane w tej sferze można by wykorzystać w kwestii hulajnóg. W sąsiedniej Gdyni tamtejszy Zarząd Dróg i Zieleni zabiera już do depozytu hulajnogi pozostawione w nieodpowiedni sposób. Mogą być one odebrane przez właścicieli po wykazaniu prawa własności. Po wprowadzeniu tego rozwiązania liczba hulajnóg które trzeba było rekwirować spadła czterokrotnie - dodawał Śpiewak-Dowbór.
Takie „aresztowania” hulajnóg przez miejskie jednostki mają jednak różną historię. W pierwszej połowie tego roku w magazynach warszawskiego ZDiZ zalegało blisko pół tysiąca nieprawidłowo pozostawionych hulajnóg, które ściągnięto z ulic. Firmy, do których pojazdy należały, nie kwapiły się jednak z ich odbiorem. Zrobiły to dopiero po kilku miesiącach, kiedy same zaczęły nakładać kary na użytkowników odstawiających pojazdy nieprawidłowo.
Alternatywą dla zbierania z ulic źle pozostawianych hulajnóg są działania motywacyjne.
- Firmy mogłyby choćby nagradzać jakoś użytkowników, którzy np. do pionu postawią przewróconą hulajnogę. To spora przestrzeń do dyskusji między miastem a operatorami hulajnóg - dodawał radny Mateusz Skarbek.
Radni podkreślali, że nadchodząca zima powinna być wystarczającym czasem na opracowanie odpowiednich rozwiązań, a w życie powinny wejść one od wiosny 2020.
Jak bezpiecznie jeździć na hulajnodze?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?