Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dzień Hakowicza! Mam haka na raka

Redakcja
Już po raz drugi, 4 lutego, młodzież z blisko 300 miast ruszyła do walki z rakiem. W Dniu Hakowicza, w którym przypada Światowy Dzień Walki z Rakiem, uczniowie szkół ponadgimnazjalnych zachęcali Polaków do regularnych badań profilaktycznych w kierunku raka jelita grubego.

4 lutego 2012 roku we wszystkich regionach Polski młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych organizowała akcje edukacyjne. Ich celem było dotarcie do jak największej liczby osób z przekazem, iż wcześnie wykryta choroba nowotworowa daje szansę na całkowite wyleczenie. Happeningi, marsze, koncerty czy flash moby – to tylko przykłady działań organizowanych tego dnia w całej Polsce. Uczniowie rozdawali ulotki dotyczące profilaktyki nowotworu jelita grubego oraz zbierali podpisy pod deklaracją „Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego”. Organizowali ponadto zbiórki materiałów papierniczych, które zostaną następnie przekazane placówkom społecznym.

„Młodzież dzięki swojemu zaangażowaniu w działania edukacyjne ma szansę dotrzeć z informacją
o bezpłatnych badaniach do szerokiej grupy odbiorców. W Dniu Hakowicza uczniowie informowali także o bezpłatnych konsultacjach i badaniach profilaktycznych w wybranych placówkach onkologicznych. Wszyscy, którzy chcieli z nich skorzystać otrzymali ulotkę z adresem placówki, która w danym regionie uczestniczy w akcji Dzień Drzwi Otwartych” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.

Organizatorzy programu wybrali 4 lutego na Dzień Hakowicza nieprzypadkowo. Na całym świecie jest on obchodzony jako Światowy Dzień Walki z Rakiem, a włączenie młodzieży do aktywnego uczestnictwa w jego obchodach wpisuje się w ideę popularyzowania wczesnej profilaktyki chorób nowotworowych.

„W Polsce co godzinę na raka jelita grubego umiera 1 osoba. Świadomość dostępnej profilaktyki tego nowotworu jest bardzo niska. Akcje młodzieży przeprowadzone podczas Dnia Hakowicza dają szansę na uzmysłowienie Polakom, jak ważne jest korzystanie z badań profilaktycznych, a ich nagłośnienie w mediach pozwala na przełamanie pewnego kulturowego tabu i podjęcie trudnego tematu, jakim dla każdego z nas jest rak jelita grubego.” – mówi Jerzy Toczyski Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A.

Dzień Hakowicza organizowany jest w ramach Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”, którego celem jest zaangażowanie młodzieży w proces edukacyjny związany z profilaktyką nowotworową. Głównym zadaniem postawionym przed młodymi ludźmi jest zorganizowanie działań lokalnych oraz zaprojektowanie kampanii społecznej. W V edycji programu biorą udział 742 zespoły, czyli ok. 3710 uczniów. Najwięcej uczestników zgłosiło się z województwa mazowieckiego, bo aż 103 grupy. Program cieszy się także dużym zainteresowaniem w województwie wielkopolskim i śląskim, gdzie chęć udziału zadeklarowały odpowiednio 92 i 87 zespołów.

O V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”
Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. Co roku do programu „Mam Haka na Raka” licznie włączają się władze administracji publicznej, stowarzyszenia pacjentów, media, a także studenci. Bieżącą edycję swoim patronatem honorowym objęli: Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia, Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej i European Cancer Patient Coalition. Swojego wsparcia udzielili również wszyscy marszałkowie województw, kuratorzy oświaty, a także oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia (Łódzki OW NFZ, Świętokrzyski OW NFZ, Lubuski OW NFZ, Mazowiecki OW NFZ, Dolnośląski OW NFZ, Opolski OW NFZ, Podlaski OW NFZ, Podkarpacki OW NFZ, Zachodniopomorski OW NFZ oraz Kujawsko-Pomorski OW NFZ). Do programu ponownie włączyli się studenci medycyny i zdrowia publicznego, którzy będą odpowiedzialni za ocenę sprawozdań z regionów. Jak w poprzednich edycjach program wsparły również organizacje pacjentów i media, a wśród nich m.in.: Europacolon Polska, Global Colon Cancer, Polskie Towarzystwo Stomijne POL-ILKO, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich, portal Kampaniespoleczne.pl, portal Abczdrowie.pl, Rynek Zdrowia, Media&Marketing Polska i inne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialystok.naszemiasto.pl Nasze Miasto