Ścieżka rowerowa na moście Poniatowskiego jest potrzebna. To nie ulga wątpliwości. Przemieszczanie się rowerem na tym odcinku jest nie dość, że niewygodne, to w dodatku niebezpieczne. Ulica jest wąska, dlatego wielu rowerzystów wybiera jazdę chodnikiem. Tam z kolei – szczególnie w okresie letnim – porusza się mnóstwo pieszych. Co więcej, w wielu miejscach wieżyczki mostu powodują zwężenie chodnika do szerokości niecałego metra. Jest to zagrożenie zarówno dla rowerzystów, jak i pieszych. Na „Poniacie” miały także miejsce śmiertelne wypadki z udziałem rowerzystów.
Droga dla rowerów zamiast pasa ruchu
Jednym z pomysłów zgłoszonych w ramach budżetu obywatelskiego na 2021 rok jest utworzenie okresowej drogi dla rowerów. Miałaby być wydzielony na prawym prasie ruchu od PGE Narodowego do ronda de Gaulle’a. Dlaczego okresowa? Ponieważ funkcjonowałaby od 1 czerwca do 30 września. Projekt zakłada dwukierunkową drogę o szerokości 2,5 m. Szacunkowy koszt realizacji to 150 tysięcy złotych.
- Proponowane rozwiązanie jest odpowiedzią na problem użytkowania Mostu Poniatowskiego przez różnych użytkowników ruchu do czasu trwałej rewitalizacji nawierzchni mostu, dodania stałej drogi rowerowej, bądź zrealizowania kładki pieszej przez Wisłę – tłumaczy Paweł Kusak, autor projektu.
Jak tłumaczy pomysłodawca, czasowe wydzielenie pasa jest rozwiązaniem, które umożliwia zmaksymalizowanie przepustowości wszelkiego ruchu na moście, zależnie od danej pory roku. W miesiącach letnich, kiedy samochodów jest mniej i most nie jest zakorkowany - droga rowerowa zapewni nie tylko komfort dla rowerzystów, ale także poprawi sytuację pieszych, ponieważ spadnie ruch rowerowy na chodniku. „Powyższa propozycja ma charakter kompromisowy i stara się uwzględniać potrzeby różnych uczestników ruchu drogowego. Jednocześnie postawi rowerzystów w sytuacji jednoznacznej – nikt nie będzie miał wątpliwości, która część mostu przeznaczona jest dla ruchu rowerowego” – dodaje autor projektu.
Podzielone opinie
Projekt Pawła Kusaka wzbudził wśród internautów wiele emocji. Jeden z mieszkańców napisał, że to beznadziejny pomysł, ponieważ most Poniatowski jest wąski, a wydzielenie ścieżki rowerowej źle wypłynie na przepustowość. „DDR da rowerzystom niewiele, natomiast kierowcy samochodów nie będą zadowoleni. Mało osób skorzysta na realizacji tego projektu natomiast znacząca liczba osób będzie pokrzywdzona – dodaje. Na ten komentarz zagregował inny internauta, który z kolei nie zgadza się z przytoczonymi słowami. Według niego, taka droga umożliwiłaby bezpieczne przekroczenie Wisły w kluczowym punkcie.
- Przeprawa przez most Poniatowskiego rowerem wiąże się z zaakceptowaniem zagrożenia życia właśnie dlatego, że brakuje infrastruktury dla rowerów. Jest za to miejska autostrada, na której kierowcy notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość uzyskując płynność ruchu przy 70-80 km/h. Rowerzyści najczęściej wolą nadłożyć drogi, wybierając most Świętokrzyski lub kładkę na Łazienkowskim. Nawet piesi nie mogą czuć się bezpiecznie na wąskim chodniku sąsiadującym z miejską autostradą – wyjaśnia mieszkaniec.
Inni z kolei krytykowali, że projekt sparaliżuje miasto przez cztery miesiące, tylko dlatego, żeby jeden procent podróżujących miał wygodniej. W odpowiedzi można przeczytać, że w 2018 roku udział podróży rowerem wynosił pięć i pół procenta, a tendencja była bardzo wzrostowa. Oznacza to, że piesi i rowerzyści to około dwadzieścia pięć procent mieszkańców.
Czytaj także:
Budżet obywatelski 2021
We wtorek, 21 stycznia zakończyło się zgłaszania projektów do budżetu obywatelskiego na 2021 rok. Obecnie sprawdzane są możliwość realizacji tych pomysłów. Wyniki oceny ogłoszone zostaną 6 maja. Autorzy, których projekty nie zostały ocenione pozytywnie, będą mogli się odwołać. 29 maja ogłoszone zostaną ostateczne wyniki oceny. Wtedy także poznamy listę projektów, które zostaną poddane pod głosowanie w czerwcu.
Nie przegapcie
- Odwiedziliśmy biuro Google w Warszawie. Wnętrze wbija w fotel
- Cosmos Muzeum ponownie otwarte. Warszawiacy oszaleli na punkcie tego miejsca [ZDJĘCIA]
- Pod Warszawą powstanie park tematyczny? Inwestor wykupił już ziemię
- Towarowa 22. Miasto przyszłości w centrum stolicy. Z parkiem na dachu i przeszkloną ulicą. To najdroższy projekt w Polsce
Zobaczcie też:
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?