Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dlaczego warto studiować fizykę na Uniwersytecie Pedagogicznym?

Redakcja
Studia powinny gwarantować przygotowanie kandydata do pracy w wybranym przez niego zawodzie oraz do skutecznej konkurencji na rynku pracy. Młodzi ludzie bardzo często lekceważą jednak związek kierunku studiów z przyszłym zawodem. Studiują, bo tak wypada, bo spełniają oczekiwania rodziców, bo studiują koledzy …. Uważają, że o ich sukcesie zdecydują tak zwane umiejętności miękkie, czyli kreatywność, przebojowość umiejętność autoprezentacji itp.

Nawet jeśli student wybierze kierunek na pierwszy rzut oka ciekawy, cieszący się wielką popularnością, musi liczyć się z faktem, że bardzo trudno będzie mu zdobyć miejsce pracy w wyuczonym zawodzie. Niektóre specjalności wybiera w Polsce na różnych uczelniach kilka tysięcy osób a pracę znajduje zaledwie kilkadziesiąt. Problem dotyczy absolwentów najpopularniejszych kierunków: zarządzania, marketingu, stosunków zagranicznych, politologii, reklamy, dziennikarstwa i wielu innych kierunków.

Żadne studia nie dają dziś gwarancji zatrudnienia, ale niewątpliwie studiowanie przedmiotów ścisłych na uczelniach państwowych to skuteczna droga do zdobywania tak zwanych „twardych” umiejętności. Studia ścisłe, jak na przykład fizyka czy matematyka, nie cieszą się specjalnym powodzeniem, gdyż uważane są za kierunki trudne, niedostępne zwykłemu maturzyście.

A właśnie na takich kierunkach zrobiono w ostatnich latach najwięcej, aby studiowanie było ciekawe i skuteczne. Wprowadzono zajęcia wyrównawcze, żeby uzupełnić wiedzę, jaką maturzysta powinien wynieść z liceum. Zajęcia odbywają się w znacznie mniejszych grupach niż na kierunkach „miękkich”, a kluczowe zajęcia laboratoryjne prowadzone są niemal indywidualnie. Uniwersytet Pedagogiczny prowadzi liczne badania naukowe, przez co stwarza swoim studentom możliwość włączenia się do najbardziej aktualnych i nowatorskich projektów. Prace dyplomowe (licencjackie i magisterskie) bardzo często polegają na udziale studenta w zadaniach różnych zespołów badawczych, a ich wynikiem jest nie tylko praca dyplomowa, stojąca na bibliotecznej półce, ale i publikacja naukowa.
Pracownicy naukowi mają pod swą opieką zwykle 1-2 studentów, przez co mogą lepiej kontrolować bieżące postępy swoich podopiecznych. Relacje mistrz-uczeń w takich zespołach to nie wydumany ideał, lecz po prostu rzeczywistość.

Uniwersytet Pedagogiczny zrobił wiele, by jego studenci mogli współpracować z innymi uczelniami w ramach różnych europejskich projektów wymiany. W praktyce okazuje się, że najbardziej owocna jest współpraca międzyuczelniana dla studentów przedmiotów ścisłych. Nasi studenci odbywali semestralne praktyki m.in. w Grecji, Hiszpanii, Włoszech czy Turcji. Niektórzy realizowali tam swoje badania związane z pracami dyplomowymi. Na przykład w chwili obecnej w ramach współpracy Instytutu Fizyki UP z niemieckim Instytutem Heliofizyki nasi studenci prowadzą obserwacje słońca z pokładu automatycznego balonu, unoszącego się w stratosferze nad Grenlandią (ze względu na trwający dzień polarny oraz stabilność zimnego powietrza).

Obecnie w Polsce studia organizowane są w tak zwanym systemie bolońskim, czyli trzyletnie studia licencjackie plus dwuletnie studia uzupełniające magisterskie. Tę podstawę można później rozbudować poprzez studia podyplomowe oraz studia doktoranckie. Podstawową zaletą takiego systemu, z której niestety niezbyt licznie korzystają maturzyści, jest możliwość łączenia odrębnych kierunków w celu zdobycia unikatowej specjalizacji. Inaczej mówiąc, wybierając fizykę, niekoniecznie trzeba zostać zawodowym fizykiem.

Jakie możliwości otwiera taki system? Oto ciekawy przykład łączenia różnych dziedzin: fizyka z informatyką plus geofizyka pozwoliły na zdobycie unikatowych w naszym kraju kwalifikacji. Absolwent pracuje obecnie na statkach poszukujących ropy naftowej metodami sejsmicznymi, gdzie nadzoruje system komputerowy przetwarzania danych. Połączenie umiejętności komputerowych z podstawową wiedzą na temat akustyki, fizycznych podstaw działania detektorów oraz wiadomości geofizycznych stanowiło o jego wyjątkowości na rynku pracy. Inne przykłady: fizyka + romanistyka (tłumacz języka francuskiego wyspecjalizowany w tekstach naukowych i technicznych), fizyka + automatyka, fizyka + informatyka itp.

Wielu pracodawców ceni sobie absolwentów kierunków ścisłych za umiejętność logicznego myślenia, prawidłowego wnioskowania i rozwiązywania problemów w oparciu o realne dane. W fizyce nie ma miejsca na „mi się wydaje” czy „a ja mam taką koncepcję”. Nasi studenci potrafią analizować różnego rodzaju wyniki metodami matematycznymi i statystycznymi, potrafią posługiwać się komputerem nie tylko w charakterze maszyny do pisania, potrafią pracować w zespołach zadaniowych, potrafią sięgać do obcojęzycznej literatury fachowej, itp. Owa kreatywność, przebojowość i autoprezentacja, które rozwijają studia „miękkie”, w przypadku nauk ścisłych to naturalna konsekwencja codziennych zajęć, oparta jednak o solidny fundament „twardych” umiejętności matematycznych, statystycznych i logicznych.

Studiowanie nauk ścisłych na Uniwersytecie Pedagogicznym ma jeszcze jedną ważną zaletę: dobre przygotowanie dydaktyczne pracowników do prowadzenia zajęć. Wieloletnia tradycja uczelni pedagogicznej sprawia, że nawet najbardziej zawiłe i skomplikowane tematy są omawiane i prezentowane w jak najbardziej przystępny i atrakcyjny sposób. Uczelnia stale rozwija swój potencjał pracowni i laboratoriów oraz unowocześnia swoje wyposażenie. Właśnie kończy się budowa nowego skrzydła gmachu przy ul. Podchorążych 2, całkowicie przeznaczonego na laboratoria badawcze najnowszej technologii. Wizytówką Uniwersytetu Pedagogicznego jest niewątpliwie Obserwatorium Astronomiczne na Suhorze w Gorcach – instytucja o uznanej na świecie wysokiej marce badawczej (publikacje naukowe pracowników Obserwatorium mają najwięcej cytowań spośród wszystkich polskich placówek naukowych).

Czy studiowanie fizyki na Uniwersytecie Pedagogicznym jest trudne? Jeśli przez „studiowanie” będziemy rozumieć czas poświęcony przez studenta na udział w zajęciach, czytanie, korzystanie z bibliotek, rozwiązywanie zadań itp., to można powiedzieć, że nasze studia są średnio-trudne. Przy obecnym obciążeniu zajęciami wielu studentów skutecznie łączy zajęcia na dwóch specjalnościach lub nawet pracę ze studiami. Niestety wielu młodych ludzi kojarzy obecnie termin „studiowanie” z czasem luzu i swobody, a zajęcia za formalność konieczną do uzyskania „papierka”. Takie podejście na fizyce niestety nie może mieć miejsca.

Oczywiście na Uniwersytecie Pedagogicznym podstawową specjalizacją studiów fizyki jest specjalność nauczycielska. Kierunek utworzony zarówno z myślą o przyszłych nauczycielach jak i innych pracownikach oświaty (np.: wydawnictwa edukacyjne itp.), ale prowadzimy również studia nienauczycielskie. Wszelkie informacje dotyczące zasad studiowania i rekrutacji można znaleźć na stronach Instytutu Fizyki Uniwersytetu Pedagogicznego oraz na głównej stronie uczelni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto