Czy w Białymstoku będą tramwaje? Zobacz linie tramwajowe

Tomasz Mikulicz
Instytut Sobieskiego przygotował raport, w którym widzimy jakimi trasami mogłyby w Białymstoku jeździć tramwaje.

Biorąc pod uwagę wysokie koszty budowy infrastruktury tramwajowej oraz taboru, a także występujący w Białymstoku popyt na usługi przewozowe, tramwaj nie jest obecnie brany pod uwagę jako alternatywny środek transport.

Taką odpowiedź dostaliśmy od Elizy Bilewicz-Roszkowskiej z magistratu, gdy spytaliśmy, czy władze miasta mogą rozważyć wprowadzenie do Białegostoku tramwajów.

Po mieście jeździły tramwaje, a ludzie bawili się w Rozkoszy

- Budowa linii nie jest tak droga jak może się wydawać. Na przykład w Olsztynie kosztowało to ok. 400 mln zł, ale 85 proc. kosztów pokryła UE - mówi Łukasz Zaborowski z Instytutu Sobieskiego.

Jest autorem raportu „Tramwaj dla polskich miast”, w którym ujęty jest również Białystok.

- Wasze miasto ma 300 tys. mieszkańców. Tramwaje powinny być standardem. To nie tylko wygoda dla pasażerów, szybkość dojazdu i nadanie miastu wielkomiejskości, ale też w dalszej perspektywie - oszczędność dla budżetu. Drogi są workami bez dnia. Stale trzeba je naprawiać - mówi Zaborowski.

W ramach raportu powstały poglądowe schematy przebiegu linii tramwajowych.

Jak by jeździł tramwaj w Białymstoku
I tak w śródmieściu tramwaj jechałby od dworca PKS ul. św, Rocha, później ul. Lipową, by ominąć Rynek Kościuszki ulicą Białówny i skręcił w ul. Sienkiewicza. Druga nitka biegłaby zaś od skrzyżowania ul. Lipowej z ul. Liniarskiego w stronę ul. Skłodowskiej, by skręcić w ul. Waszyngtona.

Konka. Po Białymstoku też jeździły tramwaje

Kolejna trasa wiodłaby od zbiegu ul. Sienkiewicza z Białówny, przecięła Rynek Kościuszki od strony kościoła farnego, by po minięciu placu Jana Pawła II skręcić w ul. Mickiewicza.

Tramwaj jechałby też od okolic Pałacu Branickich ul. Mickiewicza, by skręcić w lewo w ul. Miłosza i później prosto w ul. Piastowką, by skręcić w ul. Chrobrego.

Na innej mapie widzimy jak tramwaj mógłby przejechać z Nowego Miasta do okolic ul. Zwierzynieckiej. Zgodnie z propozycją Instytutu Sobieskiego do tramwaju wsiedlibyśmy przy ul. Pułaskiego, by skręcić w lewo w Żeromskiego, a później ul. Zachodnią i Wiejską dotrzeć do ul. Kaczorowskiego.

Kolejna mapa pokazuje jak z osiedla Wysoki Stoczek przejechalibyśmy w dwóch kierunkach - na Dziesięciny i na Antoniuk. Z ul. Swobodnej skręcilibyśmy w al. Konstytucji 3 Maja , by u zbiegu z ul. Antoniu Fabryczny pojechać w lewo w ul. Produkcyjną, by później skręcić w Jarzębinową i przecinając ul. Gajową dotrzeć do ul. Palmowej.

Konka. Po Białymstoku też jeździły tramwaje

Jeśli podróżowalibyśmy w kierunku Centrum, to na skrzyżowaniu z al. Konstytucji 3 Maja skręcilibyśmy w ul. Antoniuk Fabryczny, by ul. Antoniukowską i Knyszyńską wjechać pod wiaduktem Dąbrowskiego w ul. Kolejową.

Z Wysokiego Stoczka dostalibyśmy się też w okolice Fast. Z al. Konstytucji 3 Maja skierowalibyśmy się w ul. Swobodną, Kołłątaja , by skręcić w ul. Herberta i w górę ul. Pietkuna, by jadąc przez ul. Okulickiego skręcić w Przędzalnianą.

Ciekawie przedstawia się też skomunikowanie Zielonych Wzgórz z Osiedlem Młodych. Z ul. Zielonogórskiej skręcilibyśmy we Wrocławską, by pojechać prosto Sikorskiego i skręcić w prawo w Witosa i Marczukowską dojechać do ul. Hetmańskiej. I stamtąd już prosto do ronda Reagana, by skręcić w ul. Zwycięstwa.

Według raportu linie tramwajowe liczyłyby na terenie miasta 25 kilometrów i 45 przystanków.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

Wstyd mieszkać w mieście posługującym się skradzionym logiem, gdzie prezydent działa na szkodę mieszkańców, łamiąc prawo, za to na korzyść np. swojego pracodawcy Uniwersytetu w Białymstoku czy firm budowlanych wywłaszczając mieszkańców, nieudane absurdalne inwestycje pseudo "obwodnice" przez miasto zamiast poza miastem, nieprawdziwe „lotnisko” bez regularnych połączeń, przekręty jak spalarnia śmie(rc)i i rekordowy smog, krematorium, brak kolei miejskiej czy tramwajów (jak np. w Olsztynie), rowery miejskie po 15 000 zł sztuka (droższe niż samochody), „obwodnice” w mieście zamiast poza miastem, kompromitujące gejhomologo, utrata szansy na status metropolii, rekordowe zadłużenie i bezrobocie, korupcja, nepotyzm. Olsztyn zrezygnował z rakotwórczej spalarni śmieci, w zamian ma kasę na budowę tramwajów, kolej miejską. Tallin, stolica Estonii, miasto podobnej wielkości jak Białystok, ma darmową komunikacje zbiorową: autobusy, trolejbusy i tramwaje. Roczny koszt funkcjonowania to w przeliczeniu z euro 50 mln zł, Białystok jak duża wieś ma tylko autobusy, które kosztują nas prawie 2,5 raza więcej, bo 130 mln zł rocznie. Szczytem arogancji i łamania prawa jest blokowanie rejestracji stowarzyszenia osób poszkodowanych przez prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego bo powinien się wyłączyć z tej sprawy z powodu braku bezstronności. Trzeba natychmiast wyłączyć spalarnię śmieci! Spalając rocznie 100 000 ton nieposortowanych skutecznie śmieci szkodzi bardziej niż kilka tysięcy domowych pieców! W Białymstoku pogorszenie jakości powietrza nastąpiło po uruchomieniu spalarni śmieci na Andersa ze specjalnie niskim kominem by rakotwórcze dioksyny spadały na Białystok i okoliczne lasy oraz ujęcie wody pitnej dla Białegostoku w Wasilkowie, a nie na odległą o 10 km strefę uzdrowiska Supraśl. Czy Białystok czeka epidemia raka?

w
www.i.Bialystok.pl

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej.

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory kolejowe, który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Projekt zakłada dofinansowanie przejazdów pociągów kolei miejskiej zakupionych już m.in. ze środków Unii Europejskiej na istniejących już torach w ramach promocji bezpłatnych dla pasażerów.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób.

Koszt jednorazowego przejazdu kolejowego szynobusu (wyposażonego np. w klimatyzację, toaletę, monitoring itp.) na odcinku Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (możliwy postój przy peronach od strony Dworca PKS) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny wyniesie około 250 zł

F
FederacjaZielonych.pl

W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej.

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory kolejowe, który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Projekt zakłada dofinansowanie przejazdów pociągów kolei miejskiej zakupionych już m.in. ze środków Unii Europejskiej na istniejących już torach w ramach promocji bezpłatnych dla pasażerów.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób.

Koszt jednorazowego przejazdu kolejowego szynobusu (wyposażonego np. w klimatyzację, toaletę, monitoring itp.) na odcinku Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (możliwy postój przy peronach od strony Dworca PKS) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny wyniesie około 250 zł

m
michał

Kto płaci za takie pierdoły?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3