Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Część krakowian ma uskarżać się na działanie Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Jerzy Gramatyka komentuje

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Miejski Rzecznik Konsumentów - Jerzy Gramatyka.
Miejski Rzecznik Konsumentów - Jerzy Gramatyka. Andrzej Banas / Polska Press
W Krakowie funkcjonuje Miejski Rzecznik Konsumentów. Zajmuje się on udzielaniem informacji oraz porad prawnych w zakresie naruszeń praw i interesów krakowskich konsumentów. Tylko w 2023 roku biuro MKR przeprowadziło ponad 900 spraw, z czego blisko połowa interwencji zakończyła się sukcesem. Zdaniem jednak niektórych mieszkańców, rzecznik tłumaczy pewne kwestie zbyt zawile, a komunikacja z nim ma być utrudniona. Jaka jest prawda?

Oczywiście Rzecznikowi nie przysługują narzędzia do prowadzenia kontroli lub postępowania dowodowego, oferowane działania skupiają się na wyjaśnianiu sytuacji w sposób polubowny.

Nie wszyscy mieszkańcy mają być jednak zadowoleni z pracy MRK. Jak pisze radny Łukasz Gibała, niektórzy narzekają na używanie nadmiernie specjalistycznego, trudnego do zrozumienia języka, skomplikowane tłumaczenie przysługujących konsumentom praw i obowiązków czy utrudnioną komunikację.

W 2023 MRK prowadziło 930 spraw. 40 procent interwencji zakończyło się pozytywnie

Pytamy więc w urzędzie ile osób zatrudnia biuro rzecznika, jak również o to ile spraw udało się pracownikom rozwiązać. Jerzy Gramatyka pełniący funkcję Miejskiego Rzecznika Konsumentów w odpowiedzi na nasze pytania informuje, że obsada etatowa Biura Prawnego MRK w Krakowie to 7 osób. Trzy spośród nich jest zatrudnionych w wymiarze 1/2 etatu. Spośród tych osób 3 osoby to Radcowie Prawni i jeden adwokat. "Wszyscy pracownicy Biura poza osobą obsługującą sekretariat to czynni prawnicy z kilkunastoletnim stażem" - informuje Jerzy Gramatyka.

Miesięczne koszty utrzymania i realizacji zadań nałożonych na pracowników Biura Prawnego to koszt około 75 tys. złotych. Ta kwota, jak pisze Gramatyka, obejmuje wynagrodzenia, obsługę urzędu (wydatki na media, sprzątanie, utrzymanie) oraz wydatki rzeczowe.

Rzecznik pytany o liczbę spraw prowadzonych przez pracowników biura, wyjaśnia, że w 2023 roku ich liczba wyniosła 930, z czego w około 40 procentach z nich interwencja zakończyła się wynikiem pozytywnym. "Z tym, ze należy mieć na uwadze, że np. z uwagi i konieczność podjęcia akcji sądowej nadal wiele z nich jest w toku. Z tego samego powodu nie da się ustalić jakiej treści wyrok wyda sąd" - dodaje Jerzy Gramatyka.

Wyjaśnia też, że w 2023 roku do biura wpłynęły zaledwie 3 skargi. Natomiast najwięcej skarg było w 2020 i 2021 r. odpowiednio 7 oraz 5. "Z tym, że większość z nich nie była związana z pracą MRK w Krakowie ale skutkami wprowadzenia na terenie RP stanu zagrożenia epidemicznego a następnie pandemii koronawirusa. Trudno jest w takiej sytuacji uznać je za zasadne." - tłumaczy Jerzy Gramatyka.

Zgodnie z zasadami funkcjonowania Biura Prawnego MRK w Krakowie:

  • W celu uzyskania pomocy lub porady prawnej należy przedstawić wszystkie dokumenty dotyczące poruszanych spraw np. umowy, faktury, dokumenty gwarancyjne, rachunki. Do akt sprawy przyjmowane są jedynie czytelne kserokopie dokumentów.
  • Rzecznik podejmuje czynności wobec przedsiębiorcy po uprzednim wyczerpaniu postępowania reklamacyjnego przez konsumenta.
  • Postępowanie przed rzecznikiem konsumentów nie ma charakteru dowodowego.
  • Miejski Rzecznik Konsumentów nie dysponuje środkami mogącymi zmusić przedsiębiorcę do spełnienia roszczeń konsumenta.
  • Rzecznik nie ma możliwości prowadzenia postępowania dowodowego (nie ma uprawnień kontrolnych, możliwości powołania rzeczoznawcy itp.)
  • Działania Rzecznika stanowią głównie próbę rozwiązania sprawy w sposób polubowny; podjęcie interwencji nie jest jednak równoznaczne z uznaniem roszczeń konsumenta za słuszne.

Czas na tańsze budowanie? W styczniu taniały materiały budowlane

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Część krakowian ma uskarżać się na działanie Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Jerzy Gramatyka komentuje - Gazeta Krakowska

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto