Białostocka Komunikacja Miejska nowoczesna i przyjazna pasażerom

Robert Orzechowski
Białostocka Komunikacja Miejska planuje uruchomienie innowacyjnych rozwiązań, które ułatwią dostęp do miejskiego transportu zbiorowego.

Aby nowe usługi sprawnie i z korzyścią dla pasażerów mogły wejść do stosowania w zaplanowanych terminach, konieczne jest ścisłe współdziałanie z Klientami. W tym celu w październiku i listopadzie bezpośrednio na ręce Białostocczan BKM przekaże materiały informacyjne prezentujące wprowadzane udogodnienia.

W październiku zaczyna ulegać zmianie wygląd białostockich przystanków. Przy­stanki autobusowe staną się obiektami zdobiącymi ulice, a ich oznaczenia będą ułatwiać podróż mieszkańcom jak i przyjeżdżającym gościom. Na dwustu wiatach, na terenie całego miasta, pojawią się nowe, duże i czytelne oznaczenia zawierające numer przystanku, nazwę ulicy i przystanku oraz numery zatrzymujących się na nich linii autobusowych. Te informacje, umieszczone na estetycznych i czytelnych planszach, pozwolą czekającym na przystanku pasażerom na łatwe skorzystanie z elektronicznego rozkładu jazdy w telefonie komórkowym.

Ujednolicony zostanie również wygląd autobusów. Kolejnych 50 zostanie obrandowanych logotypami BKM i hasłem „Bliżej celu”. Dzięki temu autobusy będą nie tylko zadbane, ale przede wszystkim bardziej rozpo­znawalne jako pojazdy miejskiego transportu zbiorowego.

Z czasem znikną z naszych ulic pstrokate, oklejone reklamami wozy starszej daty. Pojazdy będą miały jednolity wygląd i oznakowanie. Dzięki temu pasażer zawsze będzie wiedział, gdzie znajduje się numer boczny pojazdu, którego znajomość będzie potrzebna przy zakupie biletu przez telefon komórkowy. Barwy taboru to charakterystyczna dla Białegostoku i unikalna w Polsce, biało-zielona kolorystyka. Połowa taboru Białostockiej Komunikacji Miejskiej spełnia normy czystości emitowanych spalin Euro III, Euro IV oraz najsurowszą normę Euro V.

Autobusy „ubrane” w barwy BKM, to pojazdy ciche i wygodne, do których łatwo wsiąść i znaleźć miej­sce na wózek dziecięcy, inwalidzki, a nawet rower. Aby przystanek i autobus służyły pasażerom potrzebni są jeszcze Panowie, a ostatnio coraz częściej Panie, którzy mocno trzymają kierownice. W parze ze zmianą wyglądu infrastruktury i taboru idzie również poprawa wizerunku kierowców Białostockiej Komunikacji Miejskiej. Wszyscy kierowcy autobusów otrzymają jednolite, służbowe stroje oraz identyfikatory. Wybór odzieży – eleganckie koszule z krawatem, rozpinany polar, koszulki polo – podyktowany był zarówno względami praktycznymi, jak i estetycznymi.

Stopniowo niskopodłogowe pojazdy wyposażane są w monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych przyjazny osobom niewidomym i niedowidzącym, panele LCD z czytelną informacją pasażerską.

Elektroniczna Białostocka Karta Miejska wejdzie do powszechnego użytkowania na początku 2011 roku. Karta obsłuży wszystkie bilety okresowe i jednorazowe. Jednorazowe bilety papierowe nadal pozostaną w obiegu, ale e- karta to rozwiązanie dużo wygodniejsze. Po uruchomieniu systemu, w Punktach Obsługi Klienta na karcie będzie można zapisać bilet okresowy lub załadować ją wybraną kwotą pieniędzy. W tym dru­gim przypadku e-karta będzie pełnić funkcję „elektronicznej portmonetki”, z której sko­rzystamy przy wejściu do autobusu. Wybierając na pulpicie kasownika właściwą taryfę – np. bilet jednorazowy lub normalny, zbliżymy kartę do czytnika, a system pobierze z niej odpo­wiednią sumę. W ten sposób można zapłacić nie tylko za siebie, ale też za kilka innych osób. Warto „kasować” kartę wychodząc z autobusu. „Wylogowanie” będzie premiowane dodatkowymi rabatami dla użytkownika.

Karty będą wydawane na okaziciela lub jako karty imienne z fotografią. Karta imienna będzie bezpieczna – w przypadku jej utraty można uzyskać duplikat, a bilet na niej zarejestrowany nie przepadnie. Karta imienna będzie miała dodatkową zaletę dla pasażerów zwolnionych z opłat za przejazdy lub korzystających z ulg taryfowych. Odbierając kartę w siedzibie BKM na ul. Składowej 11 w Białymstoku powinni przedstawić dokumenty upoważniające do zniżek. Jeżeli uprawnienie do ulg zosta­nie zapisane na imiennej e-karcie, podczas kontroli niepotrzebne będą wymagane do tej pory legitymacje, zaświadczenia itp. dokumenty – wystarczy tylko elektroniczna Białostocka Karta Miejska (e-BKM). Pasażerowie, którzy chcą korzystać z imiennej e-karty powinni wypełnić wniosek i wraz z aktualnym zdję­ciem złożyć go w siedzibie BKM lub punkcie sprzedaży biletów okresowych. Można to będzie zrobić już od listopada. Formularze zostaną udostępnione także na stronie internetowej www.komunikacja.bialystok.pl. Do skrzynek pocztowych mieszkańców Białegostoku i gmin objętych usługami BKM wkrótce trafią formularze rejestracyjne wraz z ulotkami informacyjno-promocyjnymi – w łącznym nakładzie 195 tys. sztuk. Jest to forma zachęty do skorzystania z nowych rozwiązań oraz przybliżyć zasady ich działania.

W połowie przyszłego roku na białostockich osiedlach i w pobliżu najbardziej uczęszczanych miejsc i przystanków zainstalowanych zostanie 30 czynnych całą dobę automatów do obsługi doładowań biletów na Białostockiej Karcie Miejskiej. Bilet okresowy będzie można również zakupić przez Internet, a następ­nie załadować w autobusie, przykładając kartę do kasownika zainstalowanego przy kabinie kierowcy.

Kolejną innowacją przygotowywaną przez BKM, ściśle zintegrowaną z realizacją e-karty jest system elektronicznego rozkładu jazdy, który za pomocą GPS i łączności GPRS będzie stale monitorował położe­nie wszystkich autobusów BKM. W efekcie, rzeczywisty czas odjazdu autobusów, z uwzględnieniem wszel­kich występujących utrudnień w ruchu, można będzie wyświe­tlać na elektronicznych tablicach zainstalowanych na przystankach, a w internecie i w telefonie komórkowym dostępne będą informa­cje dla każdego przystanku. Takie systemy działają już z powodzeniem w największych miastach w Polsce, np. w Warszawie i Wrocławiu, a ich głównym atutem jest łatwiej­sze planowanie podróży i oszczędność czasu pasażerów. Na początku 2011 roku elek­troniczny rozkład jazdy wystartuje także w Białymstoku.

Ponadto przygotowywane są inne udogodnienia. Jeszcze w tym roku uruchomiona zostanie ulepszona wyszukiwarka i usługa zakupu biletu za pomocą telefonu komórkowego.

Efektem realizowanego projektu będzie łatwiejsze planowanie podróży, urealnienie informacji na temat godzin odjaz­dów oraz szereg ułatwień i udogodnień dla pasażerów, wynikających z posługiwania się kartą elektroniczną. Poprzez kampa­nię BKM chce poinformować pasażerów o innowacyjnych rozwiązaniach, a zmotoryzowanych Białostocczan zachęcić do przesiadki do autobusów Białostockiej Komunikacji Miejskiej, a wszystko to w ramach realizacji hasła promocyjnego „BLIŻEJ CELU”. Miasto odetchnie, gdy na ulicach będzie mniej samochodów osobowych.

Realizatorem przeprowadzanej w październiku kampanii Białostockiej Komunikacji Miejskiej jest wyłoniona w drodze przetargu białostocka agencja reklamowa Arando sp. z o.o., w ramach projektu „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku – Etap II” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007–2013.

Źródło: Anna Andraka – Agencja reklamowa Arando sp. z o.o.

Gigant inwestuje w Niepołomicach

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie