Akcja Zima 2018. Zimowe oczyszczanie miasta (zdjęcia)
Na główne ulice w mieście wyjedzie więcej ciężkiego sprzętu niż w latach ubiegłych, w sumie 36 pługopiaskarek. Pozwoli to na szybsze i dokładniejsze usuwanie śniegu czy lodu. Wykonawcy zobowiązani są do podjęcia działań na głównych ulicach miasta w czasie nie dłuższym niż 1 godzina od ogłoszenia akcji. Zakończyć je mają w ciągu 4 godzin (I standard utrzymania) lub 6 godzin (II standard utrzymania) po ustaniu opadów śniegu. Na ulicach osiedlowych prace będą podjęte w czasie nie dłuższym niż 3 godziny od ogłoszenia akcji i zakończone po ustaniu opadów śniegu w ciągu 10 godzin. Skrócony został też czas na likwidację śliskości związanej ze zjawiskiem gołoledzi i szronu. W przypadku ulic z 3 do 2 godzin, a w przypadku chodników – z 6 do 3 godzin od chwili podjęcia działań. Według nowych umów sezon zimowy będzie trwał od 16 listopada do 31 marca następnego roku (dawniej trwał do 15 kwietnia). Dzięki temu zmniejszą się koszty związane z koniecznością prowadzenia tzw. akcji biernej, czyli pozostawaniem firm w pełnej gotowości. Oczywiście istnieje możliwość podejmowania działań związanych z likwidacją śliskości lub np. skutków obfitych opadów gradu w dowolnym okresie roku, gdy będzie taka konieczność. Nowe umowy dotyczące zimowego utrzymania miasta obowiązują od 1 października 2018 roku do 15 maja 2021 roku. Łączna wartość zamówienia wynosi ponad 39 mln zł brutto. Za nadzór nad realizacją zawartych umów i koordynację systemu zimowego utrzymania miasta odpowiada Departament Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Mieszkańcy również mogą zgłaszać swoje uwagi. W tym celu uruchomione zostaną telefony, pod którymi dyżurować będą inspektorzy odpowiedzialni za koordynowanie akcji zimowego oczyszczania miasta.