Ogłoszony przetarg powiększy dotychczasowy tabor PKP o 300 wagonów, z opcją dokupienia kolejnych 150. Pojazdy zostaną wyposażone w nastrojowe oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach, sieć WiFi, gniazda elektryczne, USB, a pierwsza klasa - m.in. w ładowarki indukcyjne. Wagony restauracyjne będą bardziej kameralne i klimatyczne.
Na pokładzie znajdą się czujniki wykrywania pożaru i monitoring. W obu klasach ma być więcej miejsca na dodatkowy bagaż, zlokalizowany pod fotelami. Z podróży ucieszą się też rodzice, którzy skorzystają ze specjalnego wagonu z wydzieloną strefą zabaw dla najmłodszych (minikino i interaktywne ekrany dotykowe).
Przetarg obejmuje 7 rodzajów wagonów, które mogą rozpędzić się do prędkości 200 km/h:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
Zamówienie może zostać rozszerzone z 300 do 450 sztuk, a każda z kategorii zyska od 13 do 40 wagonów. PKP Intercity oczekuje pierwszych dostaw w 2025 r.
Pojazdy mają obsługiwać tzw. kategorię średnią, którą PKP chce uruchomić w perspektywie 2030 r. Pociągi tej kategorii połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych oraz relacje zagraniczne – wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Obsługiwać mają połączenia:
- Wrocław/Kraków – Bohumin – Wiedeń;
- Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
- Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
- Warszawa – Poznań – Berlin;
- Warszawa – Poznań – Szczecin.
Spółka na rozbudowę swojej floty wydała dotychczas 7 mld zł, a do 2030 roku ma to być kwota 27 mld zł.
- Pieniądze zostaną wydane na tabor, ale też nowoczesne, ekologiczne zaplecza techniczne. Te inwestycje są potężnym impulsem rozwojowym dla kraju. Rząd Prawa i Sprawiedliwości od początku swej pracy stara się, by ten rozwój był równomierny. By korzystały wszystkie regiony i wszyscy Polacy. Realizowana przez PKP Intercity strategia to wielka szansa dla polskich firm. Większość kolejowych przetargów wygrywają przecież polskie przedsiębiorstwa. To dzięki takim zamówieniom, jak te z PKP Intercity nasze firmy się rozwijają, a potem skutecznie konkurują również na zagranicznych rynkach. W taki właśnie sposób spółki skarbu państwa powinny realizować swoją misję - mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Zobaczcie, jak będą wyglądać futurystyczne wagony:
Musisz to wiedzieć
- Kamienice, dużo zieleni i wielka odbudowa miasta, czyli Wrocław przed i po II WŚ
- Tajemnicze i ohydne "galaretki" w lesie. Niektórzy mówią, że są... z kosmosu
- Działki budowlane z widokiem na las. Oferty z Dolnego Śląska do 150 tys. złotych
- Sprząta miejsca zbrodni. Ma ciężką pracę ale i wielkie serce [ZDJĘCIA 18 +]
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?