Sprawdź, gdzie będzie praca. I wybierz dobrą szkołę

Materiał informacyjny

Budowlana, spożywcza, mechaniczna i ekonomiczno-informatyczna – Dariusz Budrowski, łomżyński koordynator projektu Dobry Zawód – Fajne Życie wymienia branże, w których w tym regionie na pewno będzie praca. Jeśli nie zawsze – to na pewno przez długie lata. To informacja bardzo przydatna dla tych, którzy lada chwila staną przed wyborem szkoły średniej. Bo oczywiście – po szkole podstawowej czy gimnazjum można iść do liceum, a nad zawodową przyszłością zacząć zastanawiać się dopiero za trzy czy cztery lata.

Ale coraz częściej młodzi przyszłość zaczynają planować już dużo wcześniej. Po prostu – po skończeniu szkoły średniej chcą się czuć bezpiecznie na rynku pracy. A bezpiecznie na pewno czuje się ten, kto ma dobry, poszukiwany przez pracodawców zawód. Wtedy łatwiej jest podejmować jakiekolwiek decyzje. Choćby tę o studiowaniu. Można kontynuować naukę w danym kierunku albo całkowicie go zmienić. Można całkowicie poświęcić się studiowaniu, a można naukę łączyć z pracą. Kto ma dobry zawód – z łatwością znajdzie pracę, nawet w niepełnym wymiarze godzin. Kto ma dobry zawód – będzie dobrze zarabiał, nawet już na początku...

A drogi przed karierą naukową nie mają zamkniętej również ci, którzy rozpoczęli ją od szkoły branżowej. Od września w wielu zaczynają działać już szkoły branżowe II stopnia, które kończą się maturą.

Ważne też jednak, by zawód wybrać dobrze. Dobrze, czyli zgodnie z potrzebami rynku pracy, ale też w zgodzie z własnymi predyspozycjami i zainteresowaniami. Trudne? Bardzo! Zwłaszcza dla 14-15-latków. Dlatego z pomocą im wyszli realizatorzy projektu Dobry Zawód – Fajne Życie. Służą pomocą doradców zawodowych, zapraszają na targi edukacyjno-zawdowe, organizują wizyty studyjne w zakładach pracy...

A uczniowie? Powoli przyzwyczajają się do myśli, że przyszłość trzeba planować jak najwcześniej. I coraz skuteczniej korzystają z pomocy proponowanej przez fachowców z projektu Dobry Zawód – Fajne Życie.

- Bo dajemy konkretny zastrzyk informacji o konkretnych zawodach. A do tego – informację o tym, co trzeba zrobić, by do tego etapu dojść. I to informacje potwierdzone przez konkretnych pracodawców – zapewnia Dariusz Budrowski.

Dobry zawód trzeba wybrać jak najwcześniej

Prezentacje szkół, pracodawców, rozmowy z uczniami i nauczycielami. Targi edukacyjno-zawodowe w Łomży wpisują się już na stałe w kalendarz przygotowań do wyboru ścieżki zawodowej młodych ludzi. Nic dziwnego – to tu można porównać oferty szkół z najbliższego regionu. To tu można zasięgnąć informacji z pierwszej ręki. A dodatkowo – to również okazja, by spotkali się przedstawiciele szkół, samorządu, instytucji edukacyjnych, organizacji pozarządowych. I wspólnie zastanowili się, co zrobić, by młodzież wiedziała, że szkolnictwo zawodowe jest ok. I aby zauważali, że poziom tego szkolnictwa cały czas się podnosi.

Targi edukacyjno- zawodowe w Łomży zostały zorganizowane w ramach projektu Dobry Zawód – Fajne Życie. I widać, że młodzi faktycznie marzą o takim życiowym scenariuszu. Uczniowie trzecich klas gimnazjów i tłumnie przybyli na imprezę. W sumie – targi odwiedziło kilkanaście tysięcy osób spragnionych wiedzy o tym, jakie mają możliwości na naukę. Dobrą naukę – czyli taką, która oprócz wiedzy ogólnej zapewni im też przygotowanie do konkretnego zawodu. Bo – na szczęście – młodzi są coraz bardziej świadomi. I wiedzą, że dobry zawód naprawdę zapewnia im fajne życie. Wiedzą też to, że warto zdobyć go jak najszybciej. Dlaczego? Powód jest prosty. Bo to daje możliwości. Zupełnie inaczej patrzy na świat 18-19-latek, który ma maturę i zawód w kieszeni niż ten, który ma tylko maturę. Ten drugi, jeśli nie wybierze się na studia, zwykle może liczyć tylko na słabo płatną pracę – nie ma przecież żadnych kwalifikacji zawodowych. Przed absolwentami szkół zawodowych drzwi na studia stoją otworem. Ale czuje się pewniej – bo ma zawód, możliwość znalezienia ciekawej i dobrze płatnej pracy. Jeśli chce – może też przecież połączyć studia z pracą zawodową. Często dużo świadomiej wykorzystują wiedzę i kompetencje nabyte w szkole zawodowej.

Fajna praca to sukces

Teoretyczna wiedza, jak pokierować swoją karierą zawodową, to jedno. Trudniej jest to zrobić w praktyce. Bo wybierając technikum czy szkołę branżową warto połączyć swoje pasje, zainteresowania oraz predyspozycje z tym, czego wymaga rynek pracy i co jest w stanie zaproponować, gdy już tę szkołę skończymy. Trzeba też wiedzieć, jakie szkoły funkcjonują w regionie i jakie zawody można w nich zdobyć. Co więcej – przed podjęciem decyzji o dalszym kształceniu warto też dokładnie sprawdzić, na czym faktycznie będzie w przyszłości polegała praca w zawodzie, na który się decydujemy, jakie czynności wykonuje się na stanowiskach. Proste? Niby tak. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę to, ile jest szkół branżowych i techników, w ilu zawodach kształcą, ile jest przedsiębiorstw, ile zawodów, stanowisk, ile propozycji i wymagań... Głowa może rozboleć, jeśli zechcemy znaleźć informacje dokładnie o tym wszystkim.

Stąd działania realizatorów projektu Dobry Zawód – Fajne Życie. I stąd pomysł na targi edukacyjno-zawodowe, gdzie niemal wszystkie informacje można znaleźć w jednym miejscu. Byli więc i przedsiębiorcy, z którymi można porozmawiać o tym, jak zmienia się rynek pracy, jakich ludzi, z jakimi kwalifikacjami potrzebują dziś, a kogo będą zatrudniać za kilka lat, na czym dokładnie polega praca w ich przedsiębiorstwie, no i – co bardzo ważne – na jakie zarobki można liczyć pracując w ich firmach. To był też moment, gdy pracodawcy mogli porozmawiać również z przedstawicielami szkół. O tym, jak kształcić, jakie wykorzystywać rozwiązania, na co postawić, przygotowując ofertę edukacyjną – tak, by absolwent szkoły był doskonale przygotowany do pracy w konkretnych firmach.

A obok tego – oferta szkół z regionu. W jakich zawodach kształcą, jak kształcą, z kim współpracują... Na stoiskach można było dostać ulotki, ale też porozmawiać z konkretnymi ludźmi: nauczycielami czy uczniami – i z pierwszej ręki dowiedzieć się, na czym polega nauka. Na własne oczy można też było zobaczyć, co w danych szkołach się robi, z czego dana szkoła słynie. Były roboty, sprzęt komputerowy, niezwykła aparatura, pokazy sztuk walki, taneczne, mundurowe... Cały czas się coś działo...

- I było przyjemnie tłoczno – uśmiecha się Dariusz Budrowski, koordynator działań projektu w subregionie łomżyńskim. Uśmiecha się – bo właśnie o to chodzi, by młodzież była zainteresowana tym, na co może liczyć, jeśli chodzi o kształcenie. Bo im więcej o tym wie – tym bardziej świadomą decyzję podejmie. I potem, w dorosłym życiu, będzie bardziej szczęśliwa. Bo mieć fajną pracę, która interesuje i daje satysfakcję... To już połowa życiowego sukcesu!

Gdy wiesz więcej, łatwiej jest podjąć decyzję. Nawet tę dotyczącą przyszłości zawodwej

Właśnie nad tym, by młodzież wiedziała, czego chce, pracuje w ramach projektu Dariusz Budrowski z zespołem. Doradztwo zawodowe, spotkania w szkołach, rozmowy z młodzieżą, wycieczki do techników, ale też do pracodawców. Przyszły zawód warto dokładnie poznać dużo wcześniej.

- Projekt dotyczy popularyzacji kształcenia zawodowego. Ale staramy się objąć nim osoby w różnym wieku. Chcemy zaangażować całą społeczność w promocję kształcenia zawodowego – mówi Dariusz Budrowski.

Dlatego organizuje spotkania zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców (bo przecież to oni są najczęściej doradcami, jeśli chodzi o wybór szkoły średniej), z doradcami zawodowymi, z przedstawicielami przedsiębiorców, w szkołach. Pomagają też samym doradcom – dostarczając jak największej ilości i jak najbardziej aktualnych informacji, jeśli chodzi o lokalny rynek pracy.

- To bardzo szeroka oferta: spotkania z uczniami, nauczycielami, rodzicami, doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów. Doradztwo popytowe, czyli ukierunkowane na potrzeby firm i pracodawców, aby uczyć się tego na co jest zapotrzebowanie. to, co uczeń uzyska po szkole zawodowej: jakie efekty, jakie pieniądze będą zarabiać na danych stanowiskach po ukończeniu szkoły zawodowej. Były też spotkania z mentorami, którzy informowali o potrzebie kształcenia zawodowego. Pracodawcy byli zapraszani do szkól, by opowiedzieli, jakie mają potrzeby w zakresie rąk do pracy – by młodzież mogła się dowiedzieć wszystkiego o ewentualnej przyszłej pracy – czy jest ciężka, na czym polega, ile się zarabia. Ponadto były organizowane wyjazdy do firm, by młodzi mogli wszystko zobaczyć na własne oczy: jak wyglądają maszyny, na czym polega praca, by mogli porozmawiać również z pracownikami – wymienia Dariusz Budrowski.

Przygotowują też do skutków reformy szkolnictwa. – Do szkół średnich pójdą w tym roku dwa roczniki: absolwenci gimnazjów i ósmych klas szkól podstawowych. Do tych samych budynków, ale do różnych szkół. Bo jedni do pięcioletnich, drudzy do czteroletnich techników. To nowość i wyzwanie – przyznaje.

www.dobryzawod.pl

LOGO

Wideo

Więcej na temat:

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3