Pomoc prawną konsument można uzyskać w:
Oddziale Federacji Konsumentów w Kaliszu
ul. Targowa 2-12
tel. (62) 501 90 37
poniedziałek 14:00 – 18:00
wtorek: 9:00 – 14:30
czwartek: 9:00 – 14:30
piątek: 9:00 – 14:00
Delegaturze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Kaliszu
ul. Kolegialna 4
tel. (62) 757 44 07
godziny pracy: pon. - pt. 7:30 – 15:30
pod numerem infolinii konsumenckiej 801 440 220 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 do 18.00.
Reklamacja i rękojmia
W przypadku zakupu uszkodzonego lub wadliwego towaru konsument ma prawo skorzystać z takich instrumentów ochronnych, jak rękojmia i reklamacja. W obu przypadkach instrumenty te chronią interesy klienta, jednak istnieją pomiędzy nimi znaczące różnice, którym warto się bliżej przyjrzeć.
Co ważne, obowiązkiem sprzedawcy jest dostarczenie konsumentowi towaru zgodnego z umową w momencie jego wydania. Towar trafiając do rąk klienta powinien nadawać się do celu, do jakiego jest używany i powinien zawierać wszystkie właściwości, które odpowiadają właściwościom podobnego towaru z tej kategorii.
Instytucje rękojmi oraz reklamacji mają na celu zabezpieczenie interesów konsumenta w przypadku otrzymania towaru niezgodnego z przeznaczeniem, zaś różnica pomiędzy nimi wynika z przepisów prawnych. Rękojmia to termin prawny, który został uregulowany w Kodeksie cywilnym w art. 556-576. Reklamacja z kolei jest pojęciem potocznym, który nie został unormowany w prawie polskim przez obowiązujące przepisy.
Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego.
Ważne!
Jeżeli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca – i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne.
Jego dane znajdują się m.in. na paragonie fiskalnym, który kupujący powinien – co do zasady – otrzymać wraz z towarem.
Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.
Warto pamiętać!
Rękojmią są objęte wszystkie towary konsumpcyjne.
Jeżeli kupiony towar ma wadę, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona).
Ważne!
To do konsumenta należy wybór podstawy składania reklamacji. Przedsiębiorca nie może zmienić jego decyzji
Coraz więcej dróg jest objętych systemem pobierającym opłaty za ich użytkowanie. 360 kilometrów nowych tras włączono do systemu Viatoll
Źródło: TVN Turbo/x-news
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?