Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociąg Białystok - Warszawa w półtorej godziny? Kolejarze remontują i obiecują

Julia Szypulska, Izabela Krzewska
Krótsze podróże, nowe dworce. Do końca 2019 roku PKP PLK chce zmodernizować odcinki na najważniejszych liniach kolejowych na Podlasiu.
Krótsze podróże, nowe dworce. Do końca 2019 roku PKP PLK chce zmodernizować odcinki na najważniejszych liniach kolejowych na Podlasiu. Wojciech Wojtkielewicz
Krótsze podróże, nowe dworce. Do końca 2019 roku PKP PLK chce zmodernizować odcinki na najważniejszych liniach kolejowych na Podlasiu.

Podróż z Białegostoku do Warszawy w półtorej godziny? To możliwe. Na unijnych miliardach, jakie w najbliższych latach zainwestuje kolej skorzystają także mieszkańcy woj. podlaskiego, zwłaszcza jego południowej części.

Dobre wiadomości związane są m.in. z budową drogi kolejowej Rail Baltica (odcinek na terenie Polski ma 341 km i prowadzi z Warszawy do granicy z Litwą w Trakiszkach), której elementem jest trasa Białystok-Warszawa.

- Prace na odcinku Sadowne - Czyżew ruszyły w sierpniu i zakończą się jesienią 2019 roku. Z kolei na odcinku Czyżew - Białystok planujemy rozpoczęcie prac w 2020 roku - wyliczał podczas wczorajszej konferencji Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora regionu centralnego PKP PLK SA.

Po remoncie pociągi pasażerskie będą mogły jeździć nawet 160 km/godz. To znacznie skróci czas przejazdu. Podróżni mogą też liczyć na więcej połączeń ze stolicą. Stanie się to na przełomie 2020 - 2021 roku.

- To bardzo dobra wiadomość z punktu widzenia rozwoju miasta - komentuje Urszula Mirończuk, rzeczniczka białostockiego magistratu. - Modernizacja trasy kolejowej, zakończenie budowy drogi krajowej S8, a także budowa pasa startowego na Krywlanach sprawią, że Białystok będzie znacznie lepiej skomunikowany z pozostałymi częściami kraju.

W Podlaskiem zmodernizowanych zostanie w sumie 137 kilometrów linii kolejowych za 432,7 mln zł (z tego 298,7 mln zł dołoży UE). Prace prowadzone będą na odcinku od południowej granicy województwa - Czeremcha - Hajnówka, Białystok - Bielsk Podlaski (Lewki) oraz Lewki - Hajnówka. Te roboty mają się zakończyć najpóźniej do maja 2019 roku. W efekcie pociągi towarowe będą mogły jeździć z maksymalną prędkością do 120 i 80 km/h.

Skróci się również czas przejazdu pociągów pasażerskich, m.in. na odcinku Białystok - Czeremcha - Siemiatycze (o 20 min.) i Czeremcha - Białystok.

Powstaną też nowe przystanki, a istniejące wiaty, przystanki i kładki dla pieszych zostaną odnowione. W Bielsku Podlaskim dworzec zostanie rozebrany, a w jego miejscu stanie nowy. Z kolei dworce w Czeremsze, Siemiatyczach i Białymstoku będą odrestaurowane. W tych dwóch ostatnich miastach powstaną też specjalne parkingi typu Park and Ride. Na nich kierowcy mogą zostawić auta i przesiąść na pociąg. W Białymstoku będzie nawet 130 takich miejsc parkingowych.

- Przewidywany koniec prac planowany jest pomiędzy wiosną a jesienią 2019 roku - mówi Sara Kowalik z Departamentu Komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Dworzec PKP w Białymstoku do remontu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na bialystok.naszemiasto.pl Nasze Miasto