Produkty żywnościowe to najczęściej kupowane dobra konsumpcyjne. Polska rodzina wydaje na żywność ok. 24 proc. domowego budżetu. Średnio, co roku zjadamy ok. 1 tonę produktów, czyli ok. 3 kg pożywienia dziennie.
Jednak zdarza się, że kupione produkty, nie spełniają naszych oczekiwań.
- Z jakością żywności bywa różnie. Każdemu zapewne zdarzyło się kupić wadliwy produkt. Pokazują to także wyniki kontroli Inspekcji Handlowej. W 2017 r. skontrolowaliśmy 125 tys. partii produktów spożywczych. Z tego zakwestionowaliśmy 23 proc., głównie: nieprawidłowe oznakowanie - brak ważnych dla konsumenta informacji, np. o składzie czy pochodzeniu produktu - tłumaczy Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Aby pomóc w rozwiązywaniu sporów powstałych wokół reklamacji artykułów spożywczych, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił pierwsze w Polsce, a zarazem jedyne w Europie, poświęcone tylko żywności, Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów.
Jeśli masz problem z reklamacją zakupionych produktów wejdź na stronę cprsz.pl
Jak podaje UOKiK sytuacje konfliktowe mogą dotyczyć:
jakości handlowej
przekazywanych informacji
oznakowania produktów spożywczych
problemów dotyczący konkursów i loterii promocyjnych w sytuacji, gdy wcześniejsza próba bezpośredniego rozwiązania sporu zawiodła
Zobacz też: Czego nie jedzą ludzie. Weganizm, bretarianizm, freeganizm - niektóre diety mogą cię zaskoczyć
Cały spór może zostać rozwiązany przy użyciu platformy internetowej, przez którą można złożyć wniosek i przedstawić swoje racje.
Strony sporu po zarejestrowaniu sprawy otrzymują kod, który umożliwia im komunikację elektroniczną, w tym dostęp do przekazanych dokumentów. Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, konsument może szybko dojść do porozumienia z przedsiębiorcą.
- Cieszymy się, że powstał wyspecjalizowany podmiot, który zajmie się polubownym rozwiązywaniem sporów o żywność. Artykuły spożywcze są stosunkowo tanie, więc klient przeważnie nie ma motywacji, żeby dochodzić swoich racji na drodze sądowej. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem są postępowania mediacyjne. Zachęcamy konsumentów i przedsiębiorców, aby z nich korzystali. UOKiK będzie się przyglądał działalności Centrum. Zachęcamy też przedsiębiorców z innych branż do rozwijania tego typu projektów – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zespół Centrum stanowią prawnicy, adwokaci i radcowie prawni doświadczeni rozwiązywaniu sporów konsumenckich oraz doskonałą znajomość prawa żywnościowego.
Sprawdź: Posłuchaj jak brzmi Podlasie! Niesamowite dźwięki i obrazy z Podlasia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?