Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Anton Solomoukha „Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl” i „Las Meninas”

Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Zapraszamy do do obejrzenia wystaw fotografii, prezentowanych w ramach Festiwalu Białystok Interphoto 2015 .

Wystawy są czynne w Ratuszu od 8 października do 29 listopada 2015 r.

ANTON SOLOMOUKHA ukraiński artysta, operujący stylistyką inscenizacji, odwołuje się w swoich pracach, zgodnie z ideą postmodernizmu do powszechnie uznanych arcydzieł sztuki światowej. Tworzy wielowątkowe, narracyjne opowieści zakorzenione w świecie teatru, odnosząc się do współczesnych problemów cywilizacyjnych.

W latach 2009-2014 pracował nad projektem „Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl” i „Meniny”. Metoda „Ironicznej Alegorii” umożliwiła cytowanie obrazów Luwru w patologicznych dekoracjach największej tragedii ludzkości minionego wieku: w Czarnobylu.

Co może być bardziej wyrazistą metaforą niż mise-en- scène interpretujące „Olimpię” (Édouarda Maneta), „Tratwę Meduzy” (Théodore Géricault), „Straż nocną” (Rembrandta) i wiele innych arcydzieł znajdujących się w Luwrze, niż te miejsca zdradzone, napromieniowane. Kluby sportowe, sale kinowe, baseny, teatry, wiele wnętrz Czarnobyla pod czujnym okiem Antona, w swojej metamorfozie dały nowe widzenie arcydziełom minionych wieków. Właśnie tutaj powstawał jego „teatr mentalny”, w którym wyobraźnia artystyczna łączyła się z realiami dekoracji.

Nie zważając na „ciężki” wzór, projekt artysty nie jest pesymistyczny, wręcz odwrotnie. Nagie ciało kobiece, wszystko, co wartościowe, cenne i nasycone chęcią życia, dominuje w dekoracjach koszmaru, kontrastuje z tłem. Systemowość wszystkich aspektów wizualnych „teatru mentalnego” zezwala na zerwanie z fotografią tradycyjną, w celu utworzenia paradoksalnej przestrzeni metafizycznej, w której każdy z bohaterów, tak jak w operze, gra swoja rolę, pozostając samodzielnym elementem, wyłącznie z woli artysty - w połączeniu z innymi.

Jego dzieła – to odpowiedź, jak Nadzieja po Tragedii: Istnieje nowe życie po Czarnobylu! Solomoukha wraz z „kolegami” z Luwru zapełnia pustkę i daje życie temu martwemu miejscu.

ANTON SOLOMOUKHA francuski artysta pochodzenia ukraińskiego, urodzony 2 listopada 1945 roku w Kijowie, Zagraniczny Członek Narodowej Akademii Sztuk Pięknych Ukrainy.
Od roku 1980 zajmuje się malarstwem ukierunkowanym na narrację figuracyjną.
Od roku 2000 pracuje nad projektami fotograficznymi. Znany jest jako twórca nowego stylu fotografii współczesnej – „fotomalarstwo”, w swoich wielofigurowych mise-en- scène łączy obraz fotograficzny z malarstwem. Szukając nowych środków wyrazu, nowego języka sztuki malarskiej Solomoukha - malarz coraz częściej zwraca się do fotografii. W roku 1990 poznaje Roberta Duano. W 1995 dużo czasu poświęca rysunkowi wspólnie z Henri Cartier-Bresson. Obydwie znajomości mają istotny wpływ na decyzję o poświęceniu się fotografii. Od roku 2002 fotografia staje się główną i dominującą sferą jego twórczości. „La fille au bilboquet” (2005), „Les sexes des Anges” (2006), „I Fuck Your TV” (2004), „Czerwony Kapturek odwiedza Luwr” (2008). W cyklu „Czerwony Kapturek odwiedza Czarnobyl” (2010) Anton Solomoukha cytuje klasyków malarstwa.

Tłum. Anna Chraniuk


Muzeum Podlaskie w Białymstoku jest Instytucją Kultury Województwa Podlaskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialystok.naszemiasto.pl Nasze Miasto